Scratch alkeita

Tehtävä1: 
Tee ohjelma, jossa kissa piirtää neliön. Voit tehdä sen ensin kokeillen lauseita (esim. Kynä alas, Liiku 50, Käänny 90 astetta), mutta lopullisessa ratkaisussa tulee käyttää silmukkaa eli toisto-lausetta.
–> Kynä-, Liike-, Ohjaus- Scriptit

Tehtävä2:
Tee ohjelma, joka käskee leijonan ääntelemään.
–> Tapahtuma- ja Ääni- Scriptit
–> Hahmojen käsittely

Tehtävä3:
Tee ohjelma, jossa on koripallo, jota voi liikuttaa näppäimistön nuolinäppäimillä: ylös, alas, vasemmalle ja oikealle.
–> Tapahtuma- ja Liike- Scriptit
–> Hahmojen käsittely

Tehtävä4:
Tee yksinkertainen koripallopeli, jossa on kolme punaista ympyrää ja yksi koripallo. Muuta taustan väriä.
Laita koripallo liikkumaan nuolinäppäimillä: ylös, alas, vasemmalle, oikealle.
Aina, kun koripallo osuu punaiseen ympyrään, niin kuuluu ääni.
–> Ohjaus-, Liike-, Tuntoaisti-, Ääni- Scriptit
–> Hahmojen ja Taustojen käsittely

Lisätehtävä:
Lisää koripallopeliin pari muuta ominaisuutta:
Jos koripallo koskee punaista ympyrää, niin taustan väri muuttuu.
Jos koripallo koskee reunaa, niin taustan väri muuttuu, ja kuuluu ääni.

 

Mainokset