Scratch pelikoodausta

Yksinkertaisen pelin koodamiseen tarvitaan hahmoja ja tausta. Hahmoa pitää pysty mm. liikuttamaan. Hahmolle pitää osata lisätä ääniä. Lisäksi pitää pystyä tunnistamaan, jos hahmo koskettaa johonkin. Nämä asiat on jo opittu edellisissä Scratch-harjoituksissa.

Jotta olisi kyseessä peli, niin on pystyttävä antamaan käyttäjälle pisteitä. Tähän me tarvimme muuttujaa. Muuttujasta ja pisteytyksen tekemisestä peliin on kerrottu kuvien kera tässä linkissä:
https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/pisteet.html

Esimerkki: Apinapeli
Tee peli, jossa Apina-hahmon pitää syödä viis omenaa. Jokaisesta omenasta saa pisteen.

  1. Lisää Apina-hahmo ja Omena-hahmo,.
  2. Liaää aiheeseen sopiva tausta.
  3. Lisää Apina-hahmolle koodi, jolla apina liikkuu hitaasti kohti hiiriosoitinta.
  4. Lisää Apinan-hahmon koodiin Piste- niminen muuttuja, joka nollataan, kun ohjelma käynnistyy.
  5. Lisää Banaani-hahmoille koodi, jolla banaani häviää, jos Apina koskettaa sitä.
  6. Lisää Banaani-hahmoille koodi, jolla pisteet lisääntyy yhdellä, jos Apina koskettaa banaania.
  7. Kopioi Banaani-hahmosta neljä Banaania lisää (=myös koodi kopioituu).

LISÄTEHTÄVÄ: voit keksi lisää uusia ominaisuuksia peliin!!

Tässä ratkaisukoodit:

Apinan koodi:

Banaanien koodi:

Ja tässä koodiprojekti, jonka voit ladata koneellesi: